BILLIGT KAN ENDE MED AT BLIVE DYRT

Dansk miljøteknologi er ikke altid det billigste indkøb, men det kan blive dyrt, hvis man glemmer at regne på levetidsomkostninger.

Vandcenter Syd er et af Danmarks største og ældste vandselskaber. Herfra får størstedelen af Odense rent drikkevand, og selskabet håndterer også spildevand. På renseanlægget summer motorer fra omrørere i slamtankene, og det har de gjort længe. Rigtigt længe.

"I 1989 fik vi leveret 16 omrørere fra Landia. De 14 af dem kører endnu, og propellerne fra de to sidste har vi flyttet over på andre omrørere," fortæller Ib Pedersen, der er teamleder for drift af renseanlæg hos Vandcenter Syd.

Pumpe- og omrørerleverandøren Landia har rødderne solidt plantet i Vestjylland. Og her "forsvinder vi aldrig væk fra", som Area Sales Manager, Jacob Eybe Holdgaard siger det. Også selv om Landia sjældent kan matche salgsprisen fra eksempelvis kinesiske konkurrenter.

"Vi kunne godt tjene flere penge ved at levere produkter, som skulle skiftes oftere. Men det ville være en meget kortsigtet strategi. Vi lever af at opretholde et godt renommé ved at sælge produkter, der holder kvaliteten. Det er atypisk, at en dansk virksomhed sælger produkter i Kina, men det gør vi faktisk," siger Jacob Eybe Holdgaard.

Kvalitet koster
Men kvalitet koster. Landia giver eksempelvis garanti på omrørerens propel i hele produktets levetid. Det kan man gøre, fordi propellen er udformet i rustfri stål, mens andre leverandører godt kan finde på at vælge billigere materialer.

Ib Pedersen anerkender, at det kan være et dilemma. Og han ved også godt, at Landia ikke er de billigste i indkøb, men man kan jo også købe for billigt.

"Selvfølgelig kan man købe guld for dyrt, og det skal man jo ikke. Men der er altså en sammenhæng mellem pris og kvalitet, og særligt i vores branche er det vigtigt at analysere levetidsomkostningerne. Nye renseanlæg skulle gerne holde i 60 eller 80 år, og maskinerne bliver typisk afskrevet over 20 år, hvorimod en maskine i industrien ofte vil blive udskiftet allerede efter fem år," forklarer Ib Pedersen.

Dansk service, tak
Foruden priserne er det også vigtigt at kigge på service, mener han.

"Vi er blevet tilbudt produkter fra Kina, og hvis vi spurgte om service, fik vi at vide, at der var en mand i Tyskland, som kunne komme og besøge os, hvis der blev brug for det. Det er ikke godt nok. Vi lægger stor vægt på, at der er en velfungerende dansk serviceorganisation," siger Ib Pedersen.

"Omrørerne i Odense bliver tilset af Landia to gange om året, hvor der bliver smurt og eventuelt skiftet en pakning, men sjældent repareret noget", fortæller sælgeren.

"Der er mange leverandører, som gør en del ud af at opdatere designet udenpå. Men vi fokuserer på den hardware, som er indeni. Der skal være kvalitet i hver detalje, når vi arbejder. På den måde undgår vi, at kunderne bliver tvunget til at opgradere eller udskifte udstyret efter få år," siger Jacob Eybe Holdgaard.

Husk levetidsomkostningerne
Landia har haft foretræde for Folketingets udvalg for energi-, forsynings- og klimaudvalg for at appellere til politikerne om at udbrede regler og retningslinjer for indkøb, der fokuser knap så meget på laveste indkøbspris og mere på de samlede levetidsomkostninger.

"Danmark har nydt godt af de skrappe vandmiljøplaner. Det har tvunget industrien til at udvikle miljøteknologi, som andre lande kigger beundrende på. Vi har en stor konkurrencefordel, men vi skal helst bevare den fordel, blandt andet ved selv at bruge de gode danske produkter, som er fremstillet under miljømæssigt forsvarlige forhold, og som samtidigt skaber danske jobs," siger Landias Area Sales Manager.

Vandcenter Syd har for længe siden forstået budskabet, forsikrer Ib Pedersen.

"Det er faktisk muligt at opstille kriterier for service og stille krav til oplysninger om forventede levetidsomkostninger, når man udarbejder udbudsmateriale. Det vil jeg gerne opfordre mine kolleger til at huske, så man undgår grimme overraskelser på den lange bane," siger han.

Fakta: LANDIA A/S

  • Landia har hovedsæde og produktion i Lem Stationsby i Vestjylland, og sådan har det været siden 1933. I dag har Landia datterselskaber i England, Norge, Tyskland og USA og eget salgskontor i Kina. Derudover afsættes Landias produkter i 35 lande verden over.
  • Landia har altid været pionervirksomhed når det kommer til lancering af revolutionerende produkter. F.eks. udviklede Christian Øllgaard, Landias grundlægger, verdens første chopper pumpe allerede i 1950.
  • Landia leverer pumpe- og omrøringsløsninger til mange forskellige brancher, hvoraf de vigtigste er landbrug, spildevand, biogasanlæg og fiskeindustri. Generelt vil man kunne finde Landias produkter, hvor der er et besværligt medie, som skal enten pumpes eller omrøres.
  • Landia har været ISO 9001-certificeret siden 1994. Kvaliteten betyder, at mange Landia-produkter har været i drift i 25-30 år, selvom driftsforholdene kan være ekstreme. På den måde opnår Landias kunder de laveste levetidsomkostninger, samtidigt med at ressourceforbruget mindskes mest muligt til gavn for miljøet.

arrow_left Tilbage
keyboard_arrow_up